تأثیر روانشناسی رنگ‌ها در طراحی داخلی
در این وبلاگ به موضوعات روز در زمینه دکوراسیون داخلی منزل می‌پردازیم و با جدیدترین سبک‌های دکوراسیون منزل آشنا می‌شویم

یک شنبه 21 مرداد 1403
ن : حسن تقوی

تأثیر روانشناسی رنگ‌ها در طراحی داخلی

روانشناسی رنگ‌ها در طراحی داخلی

طراحی داخلی یک هنر است که شخصیت و سلیقه‌ی افراد را با هم ترکیب می‌کند تا نمایشی معنادار از درون آن‌ها ایجاد کند. این طراحی مانند یک بوم سفید است که ما با رنگ‌ها پر می‌کنیم و ظرافت‌های چوب‌کاری، سرامیک و شیشه را به آن می‌افزاییم. همه‌ی این عناصر را با هم ترکیب می‌کنیم تا یک جریان طبیعی و منطقی در فضاهای مسکونی و تجاری ایجاد کنیم. اگرچه طراحی داخلی عمدتاً بر خلاقیت متمرکز است، اما باید به تأثیراتی که ترکیب‌های رنگی مورد استفاده دارند نیز توجه کنیم. از آنجا که مشتری و دوستان، خانواده، و همکارانش ساعت‌های طولانی در اتاق‌هایی که طراحی می‌کنیم سپری می‌کنند، لازم است روانشناسی رنگ‌ها را به منظور رفاه آن‌ها در نظر بگیریم.

Psychology of Color

روانشناسی رنگ چیست؟

روانشناسی رنگ نظریه‌ای است که توضیح می‌دهد چگونه هر رنگ می‌تواند بر خلق‌وخو، عملکردهای شناختی، خلاقیت و بهره‌وری افراد تأثیر بگذارد. زمانی که فردی در محیطی با رنگ‌های آرامش‌بخشی مانند آبی یا سبز قرار می‌گیرد، احساس آرامش می‌کند. در حالی که اگر فردی در محیطی با رنگ‌های پرجنب‌وجوش و قوی مانند قرمز، زرشکی یا نارنجی باشد، احساس انرژی و شور و اشتیاق می‌کند. به همین ترتیب، رنگ‌های خنثی مانند سفید یا خاکستری به آن‌ها حس آرامش می‌دهند.

روانشناسی رنگ بر اساس تأثیر علمی طیف‌های مختلف هر رنگ بر مغز انسان است. اگرچه تأثیرات رنگ‌ها ممکن است به نظر مشابه باشند، اما مطالعات نشان می‌دهد که هر فرد به طور متفاوتی به ترکیب‌های رنگی استاندارد واکنش نشان می‌دهد.

Psychological effects of color in interior design - How to Apply in 2022

روانشناسی رنگ‌ها چگونه بر طراحی داخلی تأثیر می‌گذارد؟

ترکیب رنگ‌ها یکی از عوامل مهم در طراحی داخلی است. رنگ دیوارها، مبلمان، عناصر طبیعی، قطعات دکوراتیو، نورپردازی و لوازم همگی نقش مهمی در روان ساکنان ایفا می‌کنند. آن‌ها ساعت‌های زیادی را در فضایی که شما طراحی کرده‌اید و توسط ترکیب رنگ‌های انتخابی شما احاطه شده‌اند، سپری می‌کنند. بنابراین، همیشه بهتر است که ترکیب رنگ‌ها را بر اساس شخصیت و خواسته‌های مشتری انتخاب کنید. این امر باعث می‌شود که آن‌ها در خانه‌شان احساس راحتی و آرامش کنند و همچنین در محیط کاری بهره‌وری بیشتری داشته باشند.

بر اساس نتایج مطالعات متعدد در زمینه روانشناسی رنگ‌ها، هر فرد به رنگ‌ها واکنش‌های متفاوتی نشان می‌دهد. به عنوان مثال، برخی افراد رنگ سیاه را افسرده‌کننده و بی‌انگیزه می‌دانند، در حالی که برخی دیگر رنگ سیاه را نمادی از نظم و کارایی می‌بینند. برخی افراد رنگ قرمز را تهدیدآمیز می‌یابند، در حالی که دیگران آن را الهام‌بخش می‌دانند.

بنابراین، بهتر است از مشتریان خود بپرسید که چه نوع ترکیب رنگ‌هایی برای آن‌ها جذاب‌تر است. حتی اگر آن‌ها قادر به انتخاب دقیق رنگ‌ها نباشند، شما با این کار می‌توانید ایده‌ای کلی از سلیقه و علایق آن‌ها بدست آورید. در ادامه به تأثیرات رنگ‌های محبوب به طور مفصل خواهیم پرداخت تا شما بتوانید تصمیمی آگاهانه در اجرای ایده‌های طراحی خود بگیرید.

The Psychology of Colors in Interior Design | Foyr

نقش رنگ‌های مختلف

بیشتر رنگ‌های پر زرق و برق، انرژی زیادی به محیط اضافه می‌کنند و فضا را پرجنب‌وجوش می‌سازند. این رنگ‌ها می‌توانند بسته به شدت و غلظت رنگی که استفاده می‌کنید، به فضا جلوه و جذابیت بیشتری ببخشند. از سوی دیگر، برخی رنگ‌ها ملایم‌تر هستند و تأثیر آرامش‌بخش‌تری بر حواس دارند. این رنگ‌ها محیطی آرام و دلپذیر ایجاد می‌کنند که باعث می‌شود ساکنان احساس امنیت و راحتی داشته باشند.

Color psychology in interior design

خلاصه‌ای از اهمیت تأثیر روانشناسی رنگ‌ها در طراحی داخلی

روانشناسی رنگ یک حوزه گسترده مطالعاتی است که ارتباط نزدیکی با طراحی داخلی دارد. چه در یک ملک مسکونی و چه در یک ملک حرفه‌ای، انتخاب صحیح طرح رنگ می‌تواند تفاوت زیادی در زندگی ساکنان ایجاد کند. از آنجا که طراحی داخلی به نوعی بازتاب شخصیت مشتری شماست، بهتر است از ترکیب رنگ‌هایی استفاده کنید که به آن‌ها احساس راحتی می‌بخشد. به عنوان طراحان داخلی، رنگ‌هایی که انتخاب می‌کنید، چه پاستلی و چه زنده، تأثیر بسزایی دارند.

برای افرادی که معتاد به کار هستند، سایه‌های قرمز، سفید و مشکی بهترین گزینه هستند زیرا این رنگ‌ها فرد را به عملکرد بهتر تشویق می‌کنند. همچنین این رنگ‌ها حسی از آرامش و کارایی در ملک ایجاد می‌کنند که در پایان روز می‌توانند در آن استراحت کنند.

به همین ترتیب، برای مشتریانی که از فشار خون بالا، اضطراب، فقدان یا افسردگی رنج می‌برند، رنگ‌های خنک مانند آبی یا سبز ایده‌آل هستند. می‌توانید از سفید نیز برای بهبود روحیه آن‌ها استفاده کنید. از رنگ‌هایی مانند مشکی، خاکستری یا قرمز اجتناب کنید زیرا این رنگ‌ها ممکن است احساسات منفی قوی‌ای را تحریک کنند.

4 Ways Color Affects Your Mood and How to Use It to Your Advantage

برای افراد شادی که روحیه مثبت دارند، رنگ‌های زرد، صورتی، قرمز، نارنجی و سفید بهترین گزینه‌ها هستند. نگرش مثبت آن‌ها نیازمند سایه‌های مثبت در فضاهای زندگی‌شان است.

برای افرادی که به لوکس بودن و سبک علاقه دارند، ترکیب رنگ‌های آبی یاقوتی، سبز آبی، خاکستری، طلایی و قرمز نمایانگر درون آن‌هاست. این رنگ‌ها به طراحی داخلی‌شان جلوه می‌بخشند و با مجموعه‌های هنری و تاریخی‌شان هماهنگی دارند.

به عنوان یک طراح داخلی، همیشه باید با روانشناسی رنگ‌ها آشنا باشید. گاهی اوقات تأثیرات روانشناختی رنگ‌ها ممکن است در مناطق مختلف جهان متفاوت باشد. می‌توانید قبل از انتخاب پالت رنگ برای مشتریان خود، با یک کارشناس رنگ مشورت کنید تا تعریفی دقیق از شخصیت آن‌ها و رنگ‌هایی که بهترین تأثیر را دارند، به دست آورید.

منبع: foyr



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: